چاپ

انواع چاپ سابلیمیشن Sublimation

Sublimation 001r

برای اینکه بتوانید یک چاپ سابلیمیشن فوق العاده و حرفه ای داشته باشید نیاز به یک پرینتر مخصوص سابلیمیشن دارید. منظور از پرینتر سابلیمیشن پرینترهای جوهرافشانی هستند که می توانند با استفاده از جوهرهای ویژه سابلیمیشن طرح مورد نیاز برای چاپ را به شما بدهند

برخلاف جوهرهای معمولی جوهر سابلیمیشن غیرآلی و از ذرات درشت پلیمری تشکیل شده اند. از طرف دیگر کاغذهای سابلیمیشن نیز قابلیت این را دارند که در نقش یک انتقال دهنده ظاهر شوند و جوهر را بصورت موقت بر روی خود نگه دارند

قابلیت جوهر سابلیمیشن اینست که برخلاف جوهرهای دیگر می تواند بر روی سطوح مختلفی که جهت چاپ سابلیمیشن آماده سازی شده ماندگار شود. کاغذ سابلیمیشن نیز قابلیت این را دارد که در اثر حرارت بالای دستگاه سابلیمیشن طرح چاپ شده روی خود را به همان صورت بر روی سطح موردنظر انتقال دهد

Sublimation 004

آموزش چاپ سابلیمیشن:

چاپ سابلیمیشن یک روش یا تکنیک است که می توان بوسیله ی آن طرح موردنظر خود ا بر روی سطوح مختلف چاپ نمود. فلسفه ی نامگذاری این روش نیز دلیل دارد. واژه سابلیمیشن  Sublimation به معنای تصعید است.

به تغییر حالت مستقیم ماده از جامد به مایع اصطلاحا تصعید می گویند. علت این نامگذاری هم اینست که گرمای دستگاه سابلیمیشن سبب می شود جوهر روی کاغذ طرح که بصورت جامد خشک شده است بصورت گاز درآمده و روی سطح موردنظر بشیند. به این طریق نقش روی کاغذ به همان صورت روی سطح موردنظر مثلا پارچه می نشیند.

البته باید توجه داشته باشید که چاپ سابلیمیشن کمی محدودیت دارد و نمی توان روی هر جسمی این چاپ را انجام داد. بطور کلی سطح مورد نظر باید دو شرط اصلی را داشته باشد:

توانایی تحمل دمای ۱۶۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد را داشته باشد.توانایی جذب و حفظ جوهر را داشته باشد.

نکته ی دوم نکته ی بسیار مهمی است. چاپ سابلیمیشن تنها روی سطوحی قابل انجام است که بتوانند جوهر را در خود حفظ کنند. نمی توان در چند سطر تمامی سطوح قابل و غیرقابل چاپ سابلیمیشن را عنوان نمود اما بطور کلی موادی که می توان روی آنها چاپ انجام داد دو دو دسته هستند:

  • بصورت ذاتی توانایی جذب جوهر سابلیمیشن را دارند. مثل تیشرت های پلی استری که بدون کوتینگ هم قابلیت انجام چاپ سابلیمیشن بر روی آنها وجود دارد.
  • یا بصورت مصنوعی این توانایی را به آنها منتقل می کنیم
Sublimation 002 1024x556

چاپ سابلیمیشن روی پارچه:

چاپ روی پارچه در دو ابعاد بزرگ و کوچک صورت می گیرد. ابعاد بزرگتر زمانیست که می خواهیم بر روی یک رول پارچه ی سفید خام یک طرح را چاپ کنیم.

برای اینکار از دستگاه های مخصوصی استفاده می شود که بصورت متوالی عملیات کوتینگ کردن و چاپ کردن روی آنها انجام می شود. اما ابعاد کوچکتر مربوط به زمانی است که قرار است بر روی یک ابعاد مشخص مثلا بر روی یک پرچم یا شال این کار صورت بگیرد.

این کار توسط دستگاه های پرسی سابلیمیشن انجام می شود. و نحوه انجام هم به همان صورت است که در سایر مقالات توضیح داده شده است. یعنی سه مرحله:

  • چاپ طرح روی کاغذ
  • فیکس کردن کاغذ روی پارچه
  • پرس کردن توسط دستگاه سابلیمیشن
Sublimation 003 1024x507

چاپ سابلیمیشن تیشرت

چاپ سابلیمیشن تیشرت همیشه جزو برترین و پرفروش ترین محصولات سابلیمیشنی بوده است. امروزه بسیاری از مشتریان ترجیح می دهند که طرح های روی تیشرتشان را خودشان انتخاب کنند.

و یا اینکه با توجه به حضورشان در یک مراسم مثلا تولد یا گرامیداشت یک شخص یا در برگزاری یک مسابقه ورزشی دوست دارند که طرحی خاص و متناسب با شرایط روی تیشرتشان چاپ کنند. یا ممکن است مدیری دوست داشته باشد که پرسنل مجموعه تحت مدیریتش یک تیشرت یا طرح یکسان که معرف شرکت است را بپوشند.

منبع: Papochap

پست های مرتبط