نرم افزارها

توضیحات و دانلود نرم افزار PhotoShop

Photoshop 001

ادوبی فتوشاپ (به انگلیسی: Adobe Photoshop) یک ویرایشگر گرافیک شطرنجی است که توسط شرکت ادوبی برای سیستم عامل‌های ویندوز و مک‌اواس گسترش می‌یابد. این نرم‌افزار به‌طور رسمی در سال ۱۹۸۸ توماس و جان نول ساخته شد. از آن زمان تاکنون قابلیت‌ها و ابزارهای زیادی به این نرم‌افزار افزوده شده‌است. نام فتوشاپ تبدیل به یک نشان تجاری عام و همچنین یک فعل به عنوان فتوشاپینگ (photoshopping) به معنای فتوشاپ کردن نیز شده‌است. فتوشاپ می‌تواند تصاویر گرافیکی شطرنگی (raster) را ایجاد یا ویرایش کند و همچنین از مدل‌های رنگی آرجی‌بی، سی‌ام‌وای‌کی، ال‌ای‌بی و Duotone پشتیبانی می‌کند. قالب پرونده PSD و PSB مخصوص پروژه‌های فتوشاپ هستند. علاوه بر ویرایش گرافیک شطرنجی، فتوشاپ توانایی‌های اندکی در ویرایش و رندر گرافیک برداری مانند گرافیک رایانه‌ای سه‌بعدی را دارد. فتوشاپ برای ایجاد، ترکیب، ویرایش تصاویر، بازسازی، روتوش، مَسک، موکاپ و اینفوگرافی پوسترهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، نشان‌واره، بنرها، سربرگ‌ها، رابط گرافیکی نرم‌افزارها، جلد کتاب و محیط‌های گرافیکی سایت‌ها به کار می‌رود.

کار اصلی این نرم‌افزار، تدوین و ویرایش عکس است که می‌توان با امکانات موجود در عکس‌ها تغییرات بسیار زیاد و متنوعی را به وجود آورد.

فتوشاپ برای سیستم‌عامل ویندوز و مکینتاش تولید شده‌است. هم‌چنین نگارش‌های گوناگون این نرم‌افزار تا نگارش دهم، در سیستم‌عامل لینوکس نیز با کمک ابزارهای میانه (مانند کراس‌اوور) قابل استفاده‌است. آخرین نسخهٔ رسمی پایدار این نرم‌افزار نسخهٔ بیست و دوم است که در اواخر ۲۰۲۰ منتشر شد و با اسم ادوبی فتوشاپ ۲۰۲۱ شناخته می‌شود. (سی‌اس مخفف عبارت Creative Suite است و به معنای برنامهٔ خلاق است). فتوشاپ به کاربرانش این امکان را می‌دهد تا با افزودن امکانات جانبی اعم از انواع افزونه امکانات آن را گسترش دهند.

کلمهٔ CC مخفف Creative Cloud است و به معنای ابر خلاق می‌باشد

Photoshop 002 1024x425

گلن نول (Glenn Knoll) یک استاد دانشگاه بود و به دلیل علاقه‌اش به عکاسی، یک تاریک‌خانه و یک رایانه شخصی که آن زمان تازه اختراع شده بود، در خانه فراهم کرده بود. توماس نول (Thomas Knoll) فردی علاقه‌مند به گرافیک بود. پدر وی فردی علاقه‌مند به عکاسی بود و در خانه خود یک تاریکخانه داشت. توماس همانند پدرش به عکاسی علاقه داشت و در دوران دبیرستان برای سرگرمی به عکاسی می‌پرداخت و سپس با دانشی که از پدرش در این زمینه بدست آورده به چاپ عکس‌های سیاه و سفید و رنگی همچنین تنظیم کنتراست و متعادل کردن رنگ آن‌ها می‌پرداخت. در آن زمان اوایل ظهور رایانه‌های شخصی، توماس نول و برادرش جان نول علاقه زیادی به این اختراع داشتند. او در دوران دانشگاه خود یک مکینتاش پلاس گرفته بود تا به وسیله آن به ویرایش عکس‌های پایان‌نامه اش بپردازد.

توماس در سال ۱۹۸۷، یک دانشجوی دکترا در دانشگاه میشیگان در ایالت میشیگان بود. اما به دلیل نبود امکانات مورد نیازش در اپل مکینتاش پلاس، خودش دست به کار می‌شود و چند برنامه می‌نویسد تا کارهای مورد نیازش را انجام دهد. موفق به نشان دادن تصاویر سیاه و سفید در صفحه نمایش ۱ بیتی سیاه و سفید شد. جان نول (John Knoll)، برادار توماس بیشتر علاقمند به برنامه‌نویسی بوده‌است و با رایانه شخصی اش که سیستم عامل مکینتاش داشته به برنامه‌نویسی می‌پرداخته‌است. جان نول با دیدن برنامه برادرش توجهش به آن جلب شده و به او پیشنهاد می‌دهد که روی برنامه کار کرده و گسترشش دهد تا با برنامه اش تصاویر دیجیتالی تولید کند. توماس به مدت شش ماه درس‌های خود را کنار گذاشت تا به همراه برادرش روی نرم‌افزار کار کند. همین‌طور جان ایده‌های مختلف دیگری را نیز به برادرش می‌داد تا به قابلیت‌های برنامه اضافه کند مانند ذخیره‌سازی عکس با فرمت‌های مختلف یا تغییر مقدار شفافیت عکس‌ها، پس از چند ماه برنامه‌نویسی بر روی برنامه و اضافه کردن این ایده‌های ساده باعث به وجود آمدن نرم‌افزاری قدرتمند به نام فتوشاپ شدند. جان نول که مسئول بخش جلوه‌های ویژه برای سبک صنعتی و سحر و جادو در فیلم جنگ ستارگان یک بود آن را به عنوان یک برنامه ویرایش تصویر کاملاً توسعه یافته معرفی کرد. از این رو آن را به “ImagePro” نامگذاری کردند اما این نام قبلاً بر روی نرم‌افزاری دیگر انتخاب شده بود. سپس در سال ۱۹۸۸، برادران نول شروع به فروش عکس و نرم‌افزار تجاری با شرکت Barneyscan Corp کردند و بعد توماس نام نرم‌افزار را به «فتوشاپ» تغییردادند تا اولین نسخه از این نرم‌افزار را با نام فتوشاپ در کنار اسکنرهای این شرکت به فروش برسانند.

با کامل شدن و کاربردی بودن برنامه در سال ۱۹۸۸، جان به توماس پیشنهاد تجاری سازی اش را می‌دهد. توماس زیاد مطما نبود که بتوانند برنامه را بفروشند اما جان برادرش را قانع می‌کند و به او این اطمینان را می‌دهد که می‌توانند برنامه را بفروشند. او در آن زمان مشغول به بازریابی در شرکت سیلیکون ولی بوده و همین‌طور مطالبی در مورد یک نرم‌افزار ویرایشگر دیگر خوانده بود که تمامی این دلایل باعث شدند بیشتر به فکر فروش برنامه خودشان باشد.

در این مدت، جان به سیلیکون ولی (Silicon Valley) رفت و پیش نمایشی از برنامه را به مهندسان شرکت اپل و راسل براون، مدیر هنری شرکت ادوبی نشان داد. جان در کالیفرنیا روی پلاگین‌ها کار کرد و توماس در اَن آربر واقع در میشیگان ماند تا کدها را بنویسد. هر دو پیش نمایش موفقیت‌آمیز بودند و شرکت ادوبی تصمیم گرفت مجوز توزیع آن را در سپتامبر ۱۹۸۸ خریداری کند. در سپتامبر سال ۱۹۸۸، یک قرارداد بین برادران نول و شرکت ادوبی امضا شد. و با امضا کردن قراردادی بین هر دو طرف شرکت ادوبی حق پخش نرم‌افزار فتوشاپ را خرید و این آغاز ارائه فتوشاپ توسط شرکت ادوبی شد و تمام حقوق فتوشاپ به ادوبی فروخته شد. در نسخه‌های پیشین، این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت گیف از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت ماکرومدیا توسط ادوبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس بسته‌های نرم‌افزاری ادوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

 

Photoshop 003

اگرچه در ابتدا فتوشاپ برای ویرایش عکس‌ها جهت چاپ روی کاغذ طراحی شده بود، اما به خاطر تنوع ابزارهایی که در اختیار کاربر می‌گذارد، از فتوشاپ به‌طور فزاینده‌ای برای تولید و ویرایش عکس‌ها در فرمت‌های دیجیتال (به خصوص برای استفاده در وب) استفاده می‌شود.

فتوشاپ همچنین با دیگر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی برای ویرایش و ساخت انیمیشن و لوح‌های فشرده ارتباط قوی دارد. فایل‌ها در فرمت اختصاصی فتوشاپ پی‌اس‌دی می‌توانند به نرم‌افزارهای دیگر از قبیل ادوبی ایمیج‌ردی، ادوبی ایلاستریتور، ادوبی پریمیر پرو، ادوبی افتر افکتس و ادوبی مدیا انکودر صادر شوند و بالعکس، از آن‌ها به فتوشاپ وارد شوند. برای مثال، فتوشاپ CS (نسخه ۹) از ساخت منو و دکمه‌هایی برای دی‌وی‌دی حمایت می‌کند (که بعداً در نرم‌افزار ادوبی مدیا انکودر مورد استفاده قرار می‌گیرند)

در نسخه‌های پیشین، این نرم‌افزار همراه با نرم‌افزار دیگری به نام ادوبی ایمیج‌ردی نصب می‌شد که روی آماده‌سازی تصاویر برای وب تمرکز داشت. تنظیم دقیق فرمت، کیفیت، فشرده‌سازی تصاویر و انیمیشن در فرمت گیف از امکانات این برنامه بودند. بعد از خرید شرکت مکرومدیا توسط ادوبی و اضافه شدن برنامه فایرورکس بسته‌های نرم‌افزاری ادوبی، اکثر امکانات این برنامه با فتوشاپ ادغام شدند.

از دید گرافیکی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی کار با چندین نمونه رنگی را دارد؛ که عبارت‌اند از نمونه‌های رنگی آرجی‌بی، ال‌ای‌بی، سی‌ام‌وای‌کی، سیاه و سفید و غیره.

فتوشاپ با ابزار براش و استفاده از رنگ شما را قادر به تولید تصاویر حرفه ای و رؤیایی می‌کند، با تولید براش‌های حرفه ای و مختلف می‌توانید تقارن و زیبایی را به تصاویرتان ببخشید

فتوشاپ قادر به خواندن و نوشتن پرونده‌های تصویری در قالب‌هایی از قبیل تیف TIFF، گیف GIF, جی‌پی ای چی JPEG، پی ان جی PNG و غیره‌است. هم‌چنین فرمت اختصاصی این نرم‌افزار پی‌اس‌دی (به انگلیسی: PSD) نام دارد (مخفف Photoshop Document یا سند فتوشاپ).

شهرت فتوشاپ سبب شده است تا فرمت PSD به صورت گسترده توسط برخی نرم‌افزارهای مشابه مانند GIMP و همچین برخی از سایر نرم افزار های شرکت ادوبی مانند ادوبی افترافکتس و ادوبی ایلاستریتور [۲۹] پشتیبانی شود. فرمت PSB نسخه جدیدتری از فرمت قبلی است که برای فایل‌هایی با اندازه بیشتر از ۲ گیگابایت طراحی شده‌است.

از جمله قابلیت‌های اضافه شده در آخرین ورژن‌های منتشر شده از نسخه cc می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تمپلت‌های آماده برای طراحی برای انواع تخصص‌ها (وبسایت، اپلیکیشن و…)
قابلیت ذخیره کردن سریعتر از استس‌های یک پروژه از بخش لایه ها
اضافه شدن جستجوی سریع بین لایه‌ها، افکت‌ها، پنل تنظیمات جدید، بهبود کارایی شیفت، انتخاب سوژه با یک کلیک، نمونه‌گیری افزایشی هوشمند، حذف لرزش دست در عکس‌ها، گوشه‌های متنوع برای اشکال، پشتیبانی بهبود یافته از Smart Objectها، تولید کدهای CSS برای طراحی عناصر وب (بهبود یافته) و…

بخش جذابی که در ورژنهای اخیر بیشتر به چشم می‌خورد قابلیت سلکت سریع و آسان در زیر مجموعه سابجکت سلکت است که باعث سرعت بیشتر کار بر روی تصاویر می‌شود.

فتوشاپ ابزاری بسیار قدرتمند در تشخیص رنگ‌ها و تغییر ساده تصاویر بر اساس نور است

Photoshop 004 1024x418

قابلیت‌های کلیدی نرم افزار Adobe Photoshop CC :
– شارپ هوشمند جدید که می تواند بسیار کاربردی باشد
– بزرگنمایی عکس با کمترین افت کیفیت
– بهینه شدن توانایی کار بر روی ویدئو و فایل‌های سه بعدی
– CameraRAW 8 با قابلیت پشتیبانی از لایه‌ها
– ویرایشگر گرد مستطیل که به درخواست کاربران بوده است
– چند شکله و انتخاب مسیر
– یک ابزار بسیار کاربردی برای کاهش لرزش دوربین
– گسترش پشتیبانی هوشمند سوژه
– بهبود یافتن نقاشی سه بعدی
– افزایش بهره وری در استفاده از محیط کار و ابزارها
– کنترل پنل بهبود یافته‌ی بخش سه بعدی
– عملیات مشروط
– تبدیل ساده عکس از 2 بعدی به 3 بعدی
– گزینه‌های بهتر، بیشتر و قوی‌تر برای چاپ عکس
– ارائه خروجی با کیفیت بهتر
– تحول اساسی ابزار تصحیح رنگ
– بهبود اثر سه بعدی
– سیستم Anti-aliasing جدید
– وارد کردن رنگ از وب
– ایجاد ویدئو بصری
– ابزار قدرتمند طراحی
– کارایی بیشتر در هنگام کار با تصاویر بسیار بزرگ
– موتور گرافیکی Mercury
– پنل Mask جدید برای کار بهتر با ماسک‌ها
– امکان ساخت بهتر تصاویر پانوراما
– سازگار با نسخه‌های 32 و 64 بیتی

دانلود مناسب ترین نرم افزار Photoshop از سایت P30download به صورت رایگان:

دانلود Adobe Photoshop CC 2014 v15.2.3 x86/x64 – نرم افزار ادوبی فتوشاپ سی سی

 

منابع: Wikipedia و P30Download